Menu

24.08.2019

Optima – koniec produkcji

Kto planuje zakup sedana albo kombi segmentu D w dobrej cenie i ma na oku Optimę, powinien się pospieszyć. Auto będzie oferowane jeszcze tylko przez kilka miesięcy. Co z jego następcą? Nie jest przesądzone, czy będzie dostępny na polskim rynku. A nawet jeżeli, to…

Kilka dni temu otrzymaliśmy z centrali e-mail z informacją: „W związku z planowanym zakończenie produkcji modelu Optima informujemy, że indywidualne zamówienia produkcyjne przyjmujemy do 27 sierpnia 2019 r. Po tym terminie do sprzedaży dostępne będą samochody ze stoku KMP/Dealer oraz produkcja.” Co to wszystko oznacza w praktyce?

Kia Optima cena

Kilka dni na indywidualne zamówienie

Jeżeli zależy nam, by samodzielnie skonfigurować sobie auto – począwszy od silnika i skrzyni biegów, przez wersję nadwozia i wyposażenia, a skończywszy na dodatkach, kolorze tapicerki i nadwozia to zostało na to raptem kilka dni. Wyłącznie złożenie takiego zamówienia do wtorku 26 sierpnia 2019r. da nam gwarancję, że Optima w „autorskiej”, czy wręcz wymarzonej wersji zaparkuje w naszym garażu. Z trzema wyjątkami – już teraz nie można konfigurować najmocniejszego modelu GT, hybrydy plug-in oraz wolnossącego 2.0 DOHC. W ich przypadku produkcja już się zakończyła i zostało tylko to, co jest na tzw. stocku.

Pozostaje zatem wybór między bardzo dobrym, benzynowym 180-konnym 1.6 T-GDi i dieslem najnowszej generacji – 1.6 CRDi w mocniejszej 136-konnej odmianie. Benzyniak już w standardzie pożeniony jest z dwusprzęgłową skrzynią 7DCT, w przypadku diesla do automatu dopłacić trzeba 7000 zł. Moim zdaniem zdecydowanie warto, bo ani nie pogarsza on osiągów, ani nie zwiększa zużycia paliwa, a działa świetnie.

Dobry wybór, dobra cena

Wersje wyposażenia to M, L i GT Line. Już „M” ma w standardzie 7-calową nawigację, kamerę cofania, automatyczną dwustrefową klimatyzację, LED-y do jazdy dziennej, tempomat, fotochromatyczne lusterko i czujnik deszczu, a nawet alarm. Tak wyposażone auto z silnikiem 1.6 T-GDi kosztuje 99 tys. zł jako sedan i 103 tys. zł jako kombi. I jestem pewien, że nikt w tym segmencie nie oferuje tak dużo (mówimy wszak o 180 koniach), za tak niewielkie pieniądze.

Najdroższa odmiana 1.6 CRDi 7DCT w wersji GT-Line cennikowo warta jest 140 tys. zł, ale ma już na pokładzie nawet skórzaną tapicerkę (może być czarno-czerwona), wentylowane i elektrycznie sterowane fotele przednie, kilka systemów wspomagających kierowcę (choćby monitorujący martwe pole w lusterkach), świetne audio Harman Kardon z większym ekranem nawigacji (8 cali), 18-calowe felgi no i oczywiście sporo sportowych akcentów (inne zderzaki, listwy progowe, podwójną i chromowaną końcówkę wydechu, czarne lusterka), a także oświetlenie wnętrza typu ambiente (listwy świetlne m.in. w drzwiach z możliwością zmiany koloru i natężenia) oraz rolety przeciwsłoneczne tylnych szyb. Czyli na bogato. Jeśli komuś mało to za 6000 zł może sobie zażyczyć jeszcze pakiet technologiczny, czyniący z Optimy auto półautonomiczne – potrafi samo hamować, przyspieszać, utrzymuje się na swoim pasie ruchu etc.

Co po wtorku, 27 sierpnia?

Dealerzy i centrala (Kia Motors Polska) zdają sobie sprawę, że nie każdy zdąży złożyć indywidualne zamówienia na Optimę więc sami robią „zapasy”. Oceniają popyt, szacują ile egzemplarzy może się jeszcze sprzedać, jakie to będą wersje i sami je zamawiają. Wówczas auta trafiają na tzw. stock. I potem klient może wybierać wyłącznie spośród modeli zgromadzonych na takim stocku. Może się oczywiście zdarzyć, że i tu trafi się egzemplarz, który będzie odpowiadał jego wymaganiom w 100 proc., ale im dłużej będzie zwlekał z wyborem, tym będzie on skromniejszy. Nie znaczy to oczywiście, że na końcu dostępne będą już tylko wersje, których „nikt nie chce”. Dealerzy i KMP dobrze wiedzą, które silniki i jakie wersje cieszą się największym wzięciem i to głównie je zamawiają.

wyposażenie optima

Do kiedy będzie można kupić Optimę ze stocku? Będą jakieś promocje pod koniec? Na dwoje babka wróżyła. Teoretycznie salony i centrala chcą zamówić tyle egzemplarzy by starczyło ich do końca pierwszego kwartału 2020 r., co wskazywać by mogło, że „resztki” zostaną nawet objęte akcją wyprzedaży rocznika. Po pierwsze jednak, nie spodziewałbym się wówczas jakiś dużych rabatów – auto ma już teraz bardzo atrakcyjną cenę, a sama Kia słynie z tego, że nie ma w zwyczaju zawyżać cen swoich modeli, by potem kusić klientów przesadzonymi upustami. Po drugie, nie ma żadnej gwarancji że w ogóle trzeba będzie „wyprzedawać” Optimy z 2019 r. Równie dobrze wszystkie dostępne auta mogą zostać wykupione do końca grudnia. Innymi słowy Ci, którzy postanowią wstrzymać się z zakupem do ostatniej chwili, mają szansę zyskać kilka tysięcy złotych, ale też ryzykują, że nie wsiądą w taką wersję, jaka im się wymarzyła. Albo w ogóle w Optimę.

Co z następcą?

Każdy, kto uważnie śledzi internety i nowinki w motoryzacyjnym świecie wie, że obecna generacja Optimy nie będzie ostatnią. Prace nad jej następcą są na zaawansowanym etapie, zakamuflowany samochód już przechodzi testy drogowe, a w sieci znaleźć można rendery pokazujące, jak może wyglądać. Niestety, nie jest pewne, czy samochód będzie oficjalnie dostępny w Europie. Z dobrze poinformowanych źródeł wiadomo, że polska centrala osobiście zaangażowała się w negocjacje z Koreańczykami w tej sprawie. Cień nadziei zatem jest, ale to nic pewnego. Pewne natomiast jest co innego – że nawet jeżeli nowa Optima wjedzie na polski rynek, to wyłącznie w jednej wersji – hybrydowym (HEV) sedanie. W związku z tym będzie też miała odpowiednio wyższą cenę. Z jednej strony to nieco wyżej wypozycjonuje model (byłby konkurentem choćby dla Toyoty Camry), ale z drugiej – szkoda, że z rynku zniknie bardzo rozsądny cenowo i porządny przedstawiciel „normalnego” segmentu D. Kto zatem chce jeszcze załapać się na taki wóz, niech pędzi do najbliższego salonu Kia. Szczególnie, że przecież dosłownie przed chwilą Optima przeszła solidny lifting. Co się w niej zmieniło? Więcej na ten temat znajdziecie TUTAJ.

Tekst za kiawiarnia.pl

Używana Optima z małym przebiegiem i gwarancją!

Zapraszamy również do naszego komisu, gdzie od ręki dostępne są sprawdzone Optimy sedan i kombi w wersji wyposażenia M i L. Mamy ogromny wybór – blisko 60 sztuk tych modeli w różnych kolorach, a ich największa zaletą są małe przebiegi i gwarancja producenta!

Oto część naszych zasobów!

KONTAKT:
Wrobud Wrocław – Kia Używane
ul. Szczecińska 7

🏢 Pon – pt 9-18, sob 9-14
☎️ 601 292 999
📧 artur.kaleta@wrobud.pl